X
تبلیغات
رایتل

پروپوزال

پروپوزال موسسه مطالعه و خلاقیت کودک و نوجوان

(آزانس استعداد یابی جهانی)

 

بیان مسئله:

تعریف انسان موفق در هزاره سوم و درعصر فشرده شدن رقابتها و تخصصی تر شدن امورچیست؟

چه کسی می تواند در زمینه شغلی و به تبع آن اقتصادی و خانوادگی  آینده تضمین شده تری داشته باشد؟

در مسابقه پیشرفت و توسعه فردی برنده کیست؟

آیا می توان مزیت نسبی و استعداد افراد را یافته و آنان را در زمینه ای که استعداد دارند هدایت نمود...

 

 

پروپوزال موسسه مطالعه و خلاقیت کودک و نوجوان

(آزانس استعداد یابی جهانی)

 

بیان مسئله:

تعریف انسان موفق در هزاره سوم و درعصر فشرده شدن رقابتها و تخصصی تر شدن امورچیست؟

چه کسی می تواند در زمینه شغلی و به تبع آن اقتصادی و خانوادگی  آینده تضمین شده تری داشته باشد؟

در مسابقه پیشرفت و توسعه فردی برنده کیست؟

آیا می توان مزیت نسبی و استعداد افراد را یافته و آنان را در زمینه ای که استعداد دارند هدایت نمود؟

 

تئوری:

بی گمان استعداد افراد تحت تاثیر عواملی چون محیط، آموزش، ویژگیهای وراثتی و ژنتیکی، خانواده، دوستان، امکانات و دهها فاکتور دیگربا یکدیگر متفاوت بوده و هر فردی در زمینه ای خاص استعداد بیشتری از خودد بروز می دهد . البته این درست است که خواستن توانستن است و فرد اگر بخواهد می تواند در هر زمینه ای موفق شود. لیکن اگر همین فرد در زمینه ای که استعداد دارد تلاش کند با هزینه کمتر و صزف وقت اندک تر می تواند موفقیتهای چشمگیر تر و پایدار تری کسب کند. بدیهی است در جهانی که سرعت رقابت بالا بوده و هر چه بیشتر در حال تخصصی تر شدن است. انسان موفق انسانی است که در سن کمتری مدارج بالاتری را طی کرده باشد. فردی می تواند یک شبه ره صد ساله بپیماید که در راهی قدم بگذارد که در آن راه نیروی قدرتمندی به نام استعداد یا مزیت نسبی فردی بتواند موجب پیشرفت او گردد.

در زبان انگلیسی ضرب المثل زیبائی وجود دارد که می گوید:" Love it or leave it" یا عاشقش باش یا رهایش کن شاید منظور این ضرب المثل همین باشد که اگر در کاری مزیت نسبی نداری بهتر است رهایش کنی چرا که هیچ موفقیت چشمگیری در آن به دست نمی آوری ، امروزه سازمان تجاررت جهانی World Trade Organization(WTO))  نیز بیشترین اهمیت را برای مزیت نسبی شرکتها ، کشورها و اشخاص حقیقی یا حقوقی قائل شده است . اگرمزیت نسبی را به استعداد ترجمه کنیم یا لا اقل بخشی از مزیت نسبی را استعداد بدانیم باید قبول کنیم اگر فردی در زمینه ای استعداد داشته باشد در آن زمینه واجد مزیت نسبی بوده و بنا بر تعریف مدیریت استراتژیک عاقلانه این است که در آن زمینه وارد شود تا پیشرفت نماید. شاید یکی از مثالهای خوب در این زمینه شاعر معروف محمد حسین شهریار باشد. همه می دانیم که شهریار با قریحه و استعداد شاعری وارد دانشکده پزشکی شد و به تحصیل طب پرداخت اما به زودی دریافت که در این زمینه استعداد و علاقه ای در او نیست  و با شجاعت و جسورانه پزشکی را رها کرده به شاعری پرداخت حال تصور کنید اگر او به هر دلیلی این کار را نمی کرد و اصرار داشت در زمینه ای که استعداد( مزیت نسبی) ندارد تحصیل کند. یقینا امروز اثری از نام او نبود و حدا کثر وی پزشکی گمنام بود که در ازمنه گذشته طبابت می کرد همچون بسیاری از هم دوره ای های وی اما او فرد خوش اقبال و البته جسوری بود که توانست استعداد خود را کشف کند و به شاعری بپردازد و امروز یکی از مفاخر کشور گردد. از این دست افراد در سراسر جهان بسیارند که البته اندکی از آنان با کشف استعدادشان و جسارت در تغییر رشته توانسته اند ماندگار شوند . لیکن اکثر افراد از این شانس یعنی کشف استعداد محروم مانده و اگر هم این اتفاق بیفتد دیگر دیر شده و راه بازگشتی نیست چنانکه درر ادبیات تمثیلی خود از قول سعدی داریم که: آن زمان که می توانستم نمی دانستم و حال که می دانم نمی توانم"

با این توضیح در می یابیم که در بخش آموزش و پرورش کشور جای نهادی در جامعه خالی است که بتواند با روشی علمی و عملی در سنین خردسالی چنین خدمتی را به آحاد افراد جامعه ارائه دهد و از سنین پائین بتواند با روشهائی علمی و استاندارد بر پایه روانشناسی و رغبت سنجی کودکان را استعداد یابی نموده و آنان و خانواده آنان را به سمتی سوق دهد که کودک در آن زمینه واجد استعداد یا مزیت نسبی است. این در حالی است که به این که کشف استعداد کودکان از سنین خردسالی و پیش از دبستان یکی از برنامه های استراتژیک اجتماعی در جهان معاصر بوده و بسیاری از دولتها با اهتمام به این مهم با شناسائی استعداد آحاد افراد جامعه هر یک را به سوی استقرار در جایگاه واقعی خویش رهنمون می گردند چنانکه معنای عدالت اجتماعی نیز چیزی جزقرار دادن هر کس در جایگاه واقعی خود نیست . آن چنان که مطابق روایات معتبر اسلامی امام زمان علیه السلام نیز با همین متد یعنی گماردن هرکس به کاری که استعداد و توانائی آن را دارد عدالت را می گستراند.

 

نمونه های خارجی:

در جهان بالغ بر شصت سال است که چنین سازمانی تحت عنوان سازمانهای سنجش استعداد یا Talent Childcare Centerو یا عناوین مختلف بوجود آمده و از 3 ساالگی کودکان را استعداد یابی می نمایند شاید در این زمینه بتوان شوروی سابق را به جهت تفکر کمونیستی حاکم بر آن پیشرو دانست به نحوی که مشهور بود ژیمناست ها یا سایر ورزشکاران و مدیران یا حتی فضا نوردان شوروی سابق از کودکی مورد شناسائی قرار گرفته و تحت آموزش قرار می گیرند. در این سوی دیوار آهنین در کشورهای بلوک غرب نیز از دیر باز به این مهم اهتمام ورزیده شده و مدارس فوتبال یا حتی رقص و مدارس نظامی از کودکی به شناسائی مخاطبین مستعد خود می پردازند به نحوی که در این زمینه دهها نرم افزار و آزمون و روش استاندارد طراحی گردیده است . تا جائی که از برخی از این آزمونها در روشهای نوین تجارت الکترونیک نظیر CRM نیز بهره گرفته می شود.

این قبیل سازمانها در جهان متعددند لیکن به عنوان نمونه می توان به Children's Talent Education Centre که با منشاء ژاپنی در سراسر جهان شعبه دارد و یا American talent agency که با منشاء آمریکائی در جهان فعالیت می نماید و یا به نسخه های اروپائی آن نظیر British Talent  و یا دانشگاه کودکان آلمان  در شهر ووپرتال اشاره نمود . اما همه این روشها و روش مادام منتسوری فقط ناظر بر شکوفا نمودن بخشی از خلاقیتها است و حال آن که در روش استعداد یابی موسسه همه استعدادهای کودک کشف و آنگاه با روش اشباع شکوفا می گردد.

 

در ایران:

1-   در ایران موسسه مطالعه و خلاقیت کودک و نوجوان به شماره ثبت 22779 به عنوان یک موسسه خدمات پژوهشی با هدف کشف استعداد کودکان و نوجوانان 3 تا 15 ساله کشور و سپس شکوفا نمودن آن با روش اشباع که روشی غیر آموزشی است و مبتنی بر پژوهش و تحقیق است از سال 1386 فعالیت خود را آغاز نموده و علیرغم بی مهریهائی که از سوی دستگاههای ذیربط دیده با استقبال مردم مواجه گردیده و در نخستین آزمون سراسری خود به رغم کاستیهای فراوان بیش از بیست هزار کودک و نوجوان را مورد ارزیابی قرارداده و زمینه های استعداد آنان را اعلام نموده است و برای حدود دو هزار نفر از آنان نیز به روش حضوری یا مکاتبه ای دورههای شکوفائی خلاقیت و استعداد را در زمینه ای که واجد مزیت نسبی هستند برگزار نموده است.که نتایج آن در سایت موسسه به نشانی WWW.koodak.ir موجود است . نمونه سئوالات آزمون سنجش استعداد که با 20 هزار مورد آزمودنی هنجار یابی نورم گردیده است نیز روی لینک WWW.iqk.ir موجود است.

 

 

ماموریت:

 

1-      کشف استعدادکودکان و نوجوانان:

تصور کنید وقتی سه ساله بودید می دانستید که قرار است چکاره شوید ! یا بهتر از آن این که می دانستید چکاره شوید بهتر و موفقترید! و وقتی پنج ساله بودید در آن زمینه تخصصی که استعداد دارید شروع به کسب تجربه میکردید! در این صورت فکر می کنید امروز در چه جایگاهی بودید؟ و فکر می کنید کشور در چه جایگاهی بود؟

بیش از 60 سال است که در جهان صنعتی وپیشرفته بصورت تخصصی و سازمان یافته این مهم انجام و استعداد کودکان از سه سالگی تشخیص داده می شود. اولین ماموریت موسسه نیز کشف همین استعداد است.

2-      شکوفا نمودن استعداد کودکان و نوجوانان:

آیا می توان از 3 یا 5 سالگی با تغییر شرایط موجب شکوفائی استعداد کودکان گردید؟ تا در سنین نوجوانی این شکوفائی منجر به پیدا کردن هدف گردد. مسلما پس از کشف استعداد این ماموریت ابتر می ماند اگر در زمینه شکوفائی آن هیچ اهتمامی به عمل نمی آمد لذا موسسه با فراهم نمودن امکانات محیطی و نه از طریق آموزش مستقیم بلکه از طریق ر وش اشباع و مواجه نمودن کودک مستعد با محیط خلاق استعداد او را شکوفا می کند.

 

 

اهداف:

1-      کشف استعداد کودکان و نوجوانان کشور

2-      معرفی استعدادهای برتر به خانوادهها و جامعه

3-      ترویج فرهنگ شهروندی

4-      تحقیق میدانی و آمار گیری از جامعه هدف

5-      اطلاع رسانی دستاوردهای تحقیقی و ارائه آن به مراکز ذیربط یا علاقمند

6-      تدوین و ایجاد الگوئی ملی و جهانی

7-      کمک به مراکز پژوهشی و آموزشی کشور

برنامه شکوفائی استعداد:

 

 این برنامه در قالب سیلابسهای شکوفائی استعداد تدوین و در سایت موسسه به نشانی www.koodakiq.com      قرار گرفته است  که کودکان در زمینه ای که استعداد دارند در محیط موسسه با امکانات سیلابس مربوطه مواجه شده و به روش اشباع زمینه شکوفائی استعداد آنان فراهم می گردد.

دوره شکوفائی خلاقیت یک دوره آموزشی نیست و به هیچ وجه هدف از آن آموزش به کودک نمی باشد. بنابر این موسسه مطالعه و خلاقیت کودک و نوجوان یک آموزشگاه نمی باشد. این موسسه مهد کودک هم نیست چرا که به هیچ وجه همچون مهد کودک برنامه نگهداری از کودک را ندارد.کودکان پذیرفته شده در این موسسه در گروه رشته ای که استعداد دارند در محیط اشباع قرار می گیرند. محیط اشباع محیطی است که در آن از کودک خواسته نمی شود چیزی بیاموزد یا حتی حضور دائم داشته باشد بلکه برای او محیطی فراهم می گردد تا آزادانه ببیند و تجربه کند و نیازهای خود را برآورده سازد ، او ممکن است متناسب با استعداد خود به آزمایشگاه برود ، شاهد جوشکاری باشد یا در طبیعت سنگ جمع کند ، ممکن است متناسب با استعدادش در محیطی قرار گیرد که باید تصمیم بگیرد و مدیریت کند، جملاتی با شعر یا به زبان انگلیسی به او گفته شود و همه و همه صرفا در راستای استعداد او خواهد بود چنین کودکی مثل آن کودکی که به جای رفتن به کلاس زبان در محیط انگلیسی زبان پرورش می یابد و انگلیسی را حفظ نمی کند بلکه می فهمد. مهارتهای رشته ای را که در آن استعداد دارد در اثر مواجهه محیطی می فهمد و نمی آموزد.

دوره اشباع موسوم به دوره شکوفائی خلاقیت شامل دورههای زیر است:

-     دوره عمومی اول: سه ماه بوده و در آن آزمون تکمیل می گردد و در واقع با ضریب بالا تری زمینه استعداد او کشف می گردد.( سیلابسها در سایت موجود است)

-     دوره تخصصی اول:شش ماه بوده و کودک 80 درصدوقت خود را در محیطی می گذراند که در آن مزیت نسبی و استعداد دارد( سیلابسها در سایت موجود است)

-     دوره تخصصی دوم یا فوق تخصصی:شش ماه بوده و در این دوره کودک در زیر شاخه زمینه ای که استعداد دارد پژوهش کردن و طرح مسئله و ارائه تئوری را می آموزد( سیلابسها در سایت موجود است)

-     دوره پژوهشی: محدودیت زمانی نداشته و کودک موضوعات پژوهشی در قالب پروژه دریافت و با امکانات و آزمایشگاههای موسسه به کمک استاد راهنما پروژهها را به انجام می رساندچنین کودکی خود راه پیشرفت را یافته و بدون شک به عنوان یک کودک خود ساخته می تواند تحول آفرین و کارآفرین باشد.

 

 

منابع علمی:

بحث کشف و آموزش استعدادهای درخشان ریشه خود را در جنگ سرد و رقابت تسلیحاتی و علمی بلوک شرق و غرب می یابد. بعد از اتمام جنگ جهانی دوم، شوروی و آمریکا همزمان  به فکر جذب و استفاده از دانشمندان آلمانی افتادند و به این طریق برای اولین بار سیاست رسمی جهت استعدادیابی و جذب استعداد اتخاذ شد. اما تنها بعد از ارسال ماهواره اسپوتنیک در 1957 بود که رشد و توسعه استعدادهای درخشان در سطوح پایه و از دوران نوجوانی اهمیت پیدا کرد. مطالعات لیتا هولینگورث و لویس ترمان (Lita Hollingworth & Lewis Terman) در آن سال ها پایه گذار بحث رشد و پرورش استعدادهای درخشان شدند. در ایالات متحده روند برنامه ریزی برای رشد و پرورش استعدادهای درخشان بعد از چاپ گزارش مارلند (Marland Report 1972) که نشان داده بود استعداد یابی و پرورش  استعداد در مدارس آمریکا نادیده گرفته شده اند، وارد فاز جدیدی شد و برنامه های خاص برای استعدادهای درخشان با کمک مالی دولت فدرال و در سطح ایالتی طراحی و اجرا شدند. این برنامه ها دو رویکرد کلی را در پیش گرفتند یکی جداسازی نخبگان و آموزش آن ها تحت برنامه ها و یا مدارس خاص بود و رویکرد دیگر به ارائه برنامه های توانمندسازی و رشد فردی در کنار برنامه درسی معمولی می پرداخت. همزمان با این تحولات دو نهاد مسئول نیز در سطح ملی به وجود آمدند یکی انجمن ملی دانش پذیران نخبه (National Association for Gifted Students) و دیگری زیرگروه استعدادهای درخشان دانش پذیران ممتاز (Talented & Gifted Division of the Council for Exceptional Students) بود. این دو نهاد در طول سال ها وظیفه سیاست گذاری های عمده برای استعدادهای درخشان را به عهده داشته اند و سیاست های اتخاذ شده توسط این نهادها در تمامی دنیا به عنوان راهنمای سیاست گذاری محسوب شده اند. در طول دهه های اخیر عمده سیاست ها در زمینه استعدادهای درخشان به شناسایی، رشد و پاداش دهی پرداخته اند اما در طول این سال ها کمتر به فلسفه و نگرش اخلاقی که در پس زمینه تمامی این سیاست ها قرار دارند پرداخته شده است. با وجود این گزارشی که در سال 1993 وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده آمریکا تحت عنوان "ارتقا ملی: توجیهی برای توسعه استعداد در آمریکا" منتشر کرد، نشان داد که علی رغم تمام مشکلات اخلاقی مجموعه سیاست های اتخاذ شده در طول دهه های گذشته در رشد کمی و کیفی توده نخبگان موفقیت به سزایی داشته است.

در سال 1985 با چاپ دو کتاب که سیاست های استعدادهای درخشان به خاصه سیاست های جداسازی استعدادهای درخشان و سیاست رشد انتخابی نخبگان را زیر سوال می بردند، توجه عمومی به مشکلات اخلاقی درگیر در مقوله آموزش نخبگان جلب شد، ناگهان کلمات خاص، ممتاز و یا استعداد درخشان جنبه ی امتیازی تبعیض آمیز به خود گرفتند. به خاصه که بررسی انجام شده در 1988 توسط پول چاپمن (Paul Chapman) نشان داد که این امتیازها کمتر به افراد اقلیت نژادی، قومی، مذهبی و یا درآمدی تعلق می گیرند. که این یافته در دیگر کشورها نیز تائید شده است و به طور کلی سیاست های استعدادهای درخشان معمولا به ضرر اقلیت ها هستند. پول کینگستون (Paul Kingston) و لیونل لویس (Lionel Lewis) در مقاله ای تحت عنوان راه برتر (High Status Track) در سال 1990 نشان دادند که با وجود این که اجرای سیاست های استعدادهای درخشان باعث رشد و ارتقا اغلب مدارس و دانشگاه ها به سطح برترین در دنیا شده اند اما سیاست های سخت گیرانه پذیرش و ورود به برنامه های استعدادهای درخشان باعث شده است تا بخش عمده ای از افراد جوان اقلیت ها با وجود بهره مندی از استعداد و هوش کافی از ورود به این برنامه ها باز بمانند. از طرف دیگر ورود به برنامه های استعدادهای درخشان تضمین کننده به دست آوردن مشاغلی است که افرادی که نتوانسته اند وارد برنامه شوند از آن باز می مانند و لذا این چرخه معیوب تکرار می شود. بنابراین علی رغم موفقیت هایشان، ناخودآگاه، برنامه های استعدادهای درخشان زمینه ساز تبعیض و بی عدالتی اجتماعی می شوند. با این حال همان مطالعات هم نشان دادند که هیچ جامعه ای نمی تواند و نباید نخبه های خود را نادیده بگیرد و رشد و ارتقا افراد نخبه در هر جامعه باید از اولویت بسیار بالایی برخوردار باشد، هر چند که راهبرد ها و رویکرد های کنونی مرتبط به استعدادهای درخشان نیاز به بازنگری و اصلاح کلی دارند.

مشکل طبقه بندی و برچسب زدن به افراد در این  است که در صورتی که اقلیتی از افراد جامعه را نخبه و با استعداد بنامیم، این در حقیقت به این معنی خواهد بود که اکثریت جامعه را غیر نخبه و بی استعداد نامیده ایم ولی از طرف دیگربی توجهی به رشد و ارتقا افرادی که دارای استعدادی فراتر از حد معمول هستند نیز امری به همان اندازه غیراخلاقی است. در جامعه کنونی بر اساس تعدادی معیار که اغلب آن ها بر امتحانات مبتنی هستند (آزمون ورودی دانشگاه ها، المپیاد ها، امتحانات ورودی مدارس تیزهوشان، امتحانات دانشگاهی و ...) به پنج درصد از افراد جامعه برچسب نخبه می زنیم و در حقیقت 95% از افراد جامعه را به طور غیر مستقیم غیرنخبه خطاب کرده ایم. اما از طرف دیگر لاقل در سطح آکادمیک افراد نخبه را مجبور می کنیم که همان برنامه آموزشی را طی کنند که افراد غیر نخبه طی می کنند (با اختلافات محدودی مانند ارائه دروس عمومی به صورت غیرحضوری) و هیچ برنامه مشخصی را برای رشد و ارتقا افراد نخبه دنبال نمی کنیم. مطالعات نشان داده است که در برنامه های آکادمیک معمولی به هیچ وجه متناسب با توانایی و آمادگی افراد نخبه با ایشان برخورد نمی شود، نکته ای که در گزارش "ارتقا ملی: توجیهی برای توسعه استعداد در آمریکا" نیز بر آن تاکید شده است.

گزارش مارلند در 1972 شش حیطه برای نخبگی مشخص کرده است که آن ها شامل نخبگی عمومی، توانایی مدیریت و رهبری، خلاقیت، توانایی های سایکوموتور، استعداد آکادمیک و سرانجام استعداد هنری می شوند. اما متاسفانه اغلب تنها بر جنبه نخبگی عمومی و تا حدی استعداد آکادمیک سرمایه گذاری شده است. بالدوین و ووستر (Baldwin & Wooster) در مطالعه در سال 1977 نشان دادند که معیار ورودی اغلب برنامه های مدیریت نخبگان مبتنی بر نمره IQ، معدل و موفقیت تحصیلی تعیین می شوند. پروسه ای که یک مطالعه در سطح کشور آمریکا در 1982 به طور کلی آن را زیر سوال برده است. شواهد اثبات کرده اند که افرادی که با این روش ها شناسایی می شوند و تحت آموزش خاص قرار می گیرند، موفقیت بیشتری برای خود و مدرسه خواهند شد. اما شواهد دیگری نیز وجود دارند که نشان داده اند بخش قابل توجهی از افرادی که در طبقه بندی نخبه نیز قرار نمی گیرند می توانند از چنین برنامه های آموزشی خاصی بهره ببرند. فلدهازن و همکاران در سال 1991 در یک متاآنالیز مطالعات برنامه های استعدادهای درخشان به چنین نتیجه ای دست یافته اند. علاوه بر این تحقیقات مانند مطالعه کولیک (Kulik 1992) نشان داده اند که برنامه های جداسازی و توانمندسازی باید برای هر فرد به صورت اختصاصی اعمال و اجرا شوند و قرار دادن افراد نخبه در یک راه از پیش تعیین شده بدون توجه به توانایی ها و استعداد وی کارایی بسیار کمتری از برنامه های آموزشی مبتنی بر فرد (Personalized Educational Programs) دارد.

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردم، تا کنون هنگامی که صحبت از نخبگی به میان می آید، اغلب تنها بر جنبه نخبگی عمومی و تا حدی استعداد آکادمیک افراد تاکید می شود. اما افراد جنبه های بسیار متنوعی از نخبگی را بروز می دهند، استعداد در زمینه های فنی، در رشته های خاص آکادمیک، در هنر و حتی در روابط فردی و اجتماعی نیز باید از مصادیق نخبگی محسوب شوند و لذا استفاده کردن از معیاری مانند امتحان که بخش محدودی از این توانایی ها را می سنجد، رویکردی اشتباه است. برنامه های استعدادهای درخشان باید تمامی توانایی ها و استعدادها در زمینه های مختلف را شناسایی و به توانمندسازی (Nurturing) افراد در زمینه استعداد فردی خود بپردازند چنین رویکردی باید با توجه خاص و برنامه ریزی جامع برای افراد با استعداد و توانایی خاص و فراتر از معمول همراه شود. تمامی افراد نیاز به برنامه های آموزشی چالش برانگیز دارند و ما هنگامی می توانیم چنین برنامه ای را به ایشان ارائه دهیم که از ماهیت استعداد و توانایی ایشان خبر داشته باشیم برای این منظور مجموعه راهبردهایی تحت عنوان TIDE (Talent Identification & Development in Education) معرفی شده اند. در این روش بعد از شناسایی افراد، مدارس می توانند به ارائه منحنی های آموزشی متناسب با توانایی فرد بپردازند. نکته جالب در این بین مطالعه ای است که مک کلاسکی (McClusky) در سال 1995 انجام داده است. او در آن مطالعه نشان داده که با شناسایی نقاط قوت و استعداد می توان میزان افرادی که در مدارس موفق نیستند و یا حتی ترک تحصیل می کنند را تا حد قابل توجهی کاهش داد. در حقیقت بیشتر از این که نظام آموزشی وظیفه آموزش به نخبگان را به عهده داشته باشد باید رسالت خود را هدایت و جهت دهی استعدادها بداند (Talent Orientation). تنها در این صورت است که می توانیم هم از اخلاقی بودن مقوله استعدادپروری اطمینان داشته باشیم و هم برنامه ای موفق و صحیح برای رشد نخبگان داشته باشیم. موسسه مطالعه و خلاقیت کودک و نوجوان که در حوزه جهانی به عنوان آزانس استعداد یابی جهانی می تواند مطرح گردد. با این متد قصد دارد اولا با استفاده از آزمونهای غیر آکادمیک که نوعا مبتنی بر روشهای رغبت سنجی هستند به کشف مزیت نسبی افراد بپردازد چرا که اعتقاد دارد هر فردی می تواند مزیتی نسبی و فردی داشته باشد و ثانیا پس از کشف این مزیت نسبی یا استعداد فردی با روش اشباع به شکوفائی آن بپردازد.

 

مهمترین منابع علمی موسسه روش Children's Talent Education Centre با منشاء ژاپنی و American talent  با منشاء آمریکائی و نسخه های اروپائی آن نظیر British Talent  و است که نزدیک به 60 سال است در دنیا مورد استفاده بوده و علاوه بر آن از منابع خلاقیت مثل آزمونهای مربوطه نظیر تست زغبت شغلی و تست علائق تحصیلی ، آزمونهای استاندارد کودکان نظیر گودایناف ، ریون ، وکسلر و همچنین با استفاده از روشهای استاندارد جهانی نظیر شش  سیگما و TRIZ و ... استفاده گردیده است.

 

کارشناسان مربوطه:

موسسه از کارشناسان و کارشناسان ارشد و دکترای تخصصی  به صورت پاره وقت و تمام وقت در تهران و نمایندگیهای شهرستانها استفاده می  کند که  اسامی برخی از آنان عبارت است از:

1- کیوان کیان                                دکترای حقوق بین الملل

2- علیرضا رجائی                                    دکترای روانشناسی

3- محمود تلخابی                          دکترای فلسفه تربیت کودک

4- علی سمرقندیان                                     کارشناس ارشد روان سنجی

5- علیرضا ملک خانی                   کارشناس ارشد روانشناسی

6- ناهید نجاران                            لیسانس مددکاری

7- اکرم حلاجی لیسانس                  گفتار درمانی

8- عبدالرزاق تمنائی                                  کارشناس مکانیک

9- کیاسهراب کیان                         کارشناس ارشد پیراپزشکی

10- فاطمه کیان                            کارشناس زبان

11- فاطمه شاهی                          کارشناس فیزیک

 

 

 

لیست حد اقل امکانات مورد نیاز نمایندگی:

تلسکوپ نیوتنی 6 اینچ با پایه

میکرسکپ استاد و شاگرد

ست کامل مولاژ ابتدائی

ست کامل آزمایشگاه شیمی

ست کامل آزمایشگاه فیزیک

کیت الکترونیکی کاوش الکترونیک

کامپیوتر

پرینتر

فکس

اسکنر

ویدئو پروژکشن

دی وی دی

تلوزیون رنگی

گاز

یخچال

چوبهای مکعبی شکل 5 و 10 و 15 سانتیمتری جهت کارگاه ساخت و ساز

اسباب بازیهای فکری

وسایل خواب

وسایل آبدارخانه

میز و صندلی کودک

کتابهای مخصوص کودکان

جاکفشی و دمپائی

قفسه برای وسایل بچه ها

وایت برد

ساعت

وسایل فنی شامل اره ،دریل،فرز،گیره با میز،اهمتر،هویه،

آچار و پیچ گوشتی و چکش

وضعیت ساختمانی:

آزمایشگاه

کلاس باشگاه دانش آموزان

کلاس خردسالان

اتاق اسباب بازی

اتاق اداری

آبدارخانه

دستشوئی ایرانی و فرنگی

کولر،دستگاه صابون مایع،وسایل گرمازای مطمئن

کپسول آتش نشانی

جعبه کمکهای اولیه

رنگ استفاده شده در دکوراسیون و ابزار: زردو قرمز

مهمترین مراکز تهیه:

انتشارات مدرسه خیابان سپهبد قره نی،کانون پرورش فکری خیابان حجاب،انشارات سروش چهارراه فلسطین

 

 

ردیف

نام کالا

سایز

قیمت واحد به ریال

توضیحات

1

چکش

300 گرمی

 

 

2

چکش

500 گرمی

 

 

3

چکش

1000 گرمی

 

 

4

آچار فرانسه

10

 

 

5

آچار فرانسه

12

 

 

6

گیره رومیزی چدن

125

 

 

7

ست آلن

متوسط

 

 

8

قیچی ورق بر

متوسط

 

 

9

انبر پرچ

-

 

 

10

انبر قفلی

بزرگ

 

 

11

روغندان

کوچک

 

 

12

کمان اره

 

 

آهن بر

13

کمان اره

 

 

موئی

14

تیغه اره آهن بر

 

 

 

15

تیغه اره موئی

 

 

 

16

آچار شلاقی

متوسط

 

 

17

آچار

22-6

 

 

18

پیچ گوشتی

سری

 

ضربه خور

19

سوهان آهن

بزرگ

 

سری

20

سوهان چوب

بزرگ

 

سری

21

سوهان

کوچک

 

سری

22

مغار

سری

 

 

23

اره چوب بر

دندانه ریزودرشت

 

متوسط

24

انبر دست

بزرگ

 

 

25

دم باریک

بزرگ

 

 

26

ست انبردست

6 تائی

 

 

27

پیچ گوشتی ساعتی

ست

 

 

28

خط کش فلزی

30 و 50 سانتی

 

تی

29

دریل گیربکس دار

1010وات

 

دورمتغیر

30

اره برقی عمودبر

720وات

 

دورمتغیر گیربکس

31

مینی فرز

840 وات

 

 

32

سنگ سمباده

کوچک

 

 

33

اره موئی برقی

 

 

ماکیتا

34

ترانس جوش

200 آمپر

 

 

35

کابل

14 متری

 

 

36

انبر جوش و اتصال

 

 

 

37

ماسک فیبری

دستی

 

 

38

الکترود

 

 

 

39

ست مته

تا13

 

 

40

ست مته الماس

تا 13

 

 

41

مته شیشه

13

 

 

42

مته گرد بر

ست

 

 

43

تیغ اره عمود بر

 

 

 

44

تیغ اره موئی برقی

 

 

 

45

مینی سنک فرز

 

 

آهن و سنگ

46

پمپ باد

25 لیتری

 

 

47

شلنگ پمپ باد

 

 

با متعلقات

48

پیستوله

 

 

 

49

تراز

 

 

 

50

متر

3 متری

 

 

51

گیره پایه عمودی

 

 

دریل

52

رنده چوب

 

 

 

53

کپسول اکسیژن

10 لیتری

 

با مانومتر

54

میز کارگاهی

 

 

 

55

اهمتر

 

 

دیجیتال

56

اهمتر عقربه ای

 

 

 

57

منبع تغذیه

 

 

 

58

منبع تغذیه

های ولتاژ

 

 

59

هویه

وات متغیر

 

 

60

سیم لحیم کاری

 

 

 

61

فیبر مدار چاپی

 

 

 

62

اسید فیبر

 

 

 

63

سیم سوسماری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لوازم و مواد آزمایشگاهی:

ردیف

نام کالا

سایز

قیمت واحد به ریال

توضیحات

1

ارلن

100

 

 

2

ارلن

250

 

 

3

ارلن

500

 

 

4

ارلن

 

 

خلاء

5

بالن ته صاف

100

 

 

6

بالن ته صاف

250

 

 

7

بالن ته صاف

500

 

 

8

بشر

100

 

 

9

بشر

250

 

 

10

بشر

500

 

 

11

بشر

1000

 

 

12

پتری دیش

کوچک

 

 

13

پتری دیش

بزرگ

 

 

14

قیف شیشه ای

کوچک

 

 

15

قیف شیشه ای

بزرگ

 

 

16

استوانه مدرج

250

 

 

17

مخروط مدرج

250

 

 

18

لوله آزمایش

 

 

 

19

جای لوله آزمایش

 

 

 

20

گیره و پایه

 

 

 

21

گیره دستی

 

 

 

22

چراغ الکلی

 

 

 

23

دستگاه تقطیر

مارپیچ

 

شیشه ای

24

سه پایه فلزی

 

 

 

25

توری فلزی

 

 

 

26

پیپت

30

 

 

27

بورت

 

 

 

28

قیف شیر دار

 

 

 

29

قرع

 

 

 

30

شیشه در سمبادهای

 

 

موادجامد

31

شیشه کله خروسی

 

 

مایعات

32

جار بیهوازی

 

 

 

33

پمپ خلاء

 

 

 

34

چوب پنبه

درب بالن و ارلن فوق

 

 

35

لوله خم شو

 

 

 

36

پی ست پلاستیکی

 

 

 

37

ترازوی حساس

 

 

 

38

دماسنج

200-50-

 

 

39

پ هاش سنج

 

 

دیجیتال

40

پ هاش سنج

 

 

عقربه خاکشناسی

42

فور

 

 

 

43

اتوکلاو

 

 

 

44

انکوباتور

 

 

 

45

سانتریفوژ

 

 

 

46

میکرسکپ

1200

 

 

47

پنس

 

 

 

48

اسکالپل

 

 

 

49

تیغ اسکالپل

 

 

 

50

لام و لامل

 

 

ساده و مدرج

51

نیترات نقره

 

 

 

52

گوگرد

 

 

 

53

اسید سیتریک جامد

 

 

 

54

اسید کلریدریک

98%

 

 

55

اسید سولفوریک

98%

 

 

56

اسید نیتریک

98%

 

 

57

آمونیاک

 

 

صنعتی

58

جوش شیرین

 

 

صنعتی

59

ئیدروکسید سدیم

 

 

صنعتی

60

پتاس

 

 

صنعتی

61

پرمنگنات پتاسیم

 

 

صنعتی

62

اتانول

 

 

صنعتی

63

متانول

 

 

صنعتی

64

گلیسیرین

 

 

صنعتی

65

استون

 

 

صنعتی

66

اتر

 

 

صنعتی

67

کلروفرم

 

 

صنعتی

68

سولفات مس

 

 

صنعتی

69

برومور پتاسیم

 

 

صنعتی

70

ید

 

 

صنعتی

71

اکلیل

 

 

پودر آلومینیوم

72

نوار منیزیوم

 

 

 

73

کلرید کبالت

 

 

 

74

جیوه

 

 

 

75

تربانتین

 

 

 

76

فوشین

 

 

 

77

متیلین بلو

 

 

 

78

آگار

 

 

 

79

محیط کشت EMB

 

 

 

80

محیط نوترینت

 

 

 

81

داروی ظهور ثبوت

 

 

 

82

سرب

 

 

 

83

پارافین جامد

 

netsoft

Strobe:

on

off

لطفا با نظرات خود مارا یاری کنید

لطفا با نظرات خود مارا یاری کنید

لطفا با نظرات خود مارا یاری کنید

لطفا با نظرات خود مارا یاری کنید

لطفا با نظرات خود مارا یاری کنید

لطفا با نظرات خود مارا یاری کنید

لطفا با نظرات خود مارا یاری کنید

لطفا با نظرات خود مارا یاری کنید

لطفا با نظرات خود مارا یاری کنید

لطفا با نظرات خود مارا یاری کنید





Powered by WebGozar